CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Wednesday, March 20, 2013

TOLONGLAH berSYUKURR!!!!

as-slm....

hari yang sibuk dan juga mengecewakan.....
masa untuk tentukan tempat praktikum...ya Allah tolong lah permudahkan urusan ku dan juga kawan2 ku..amin....
dan hari ini aku belajar sesuatu yang berharga....didik diri menjadi setia n menghormati...aku rase aku tertikam dari belakang bila kawan aku sendiri mengelakkan diri untuk bersama ku....memang memalukan dan mengecewakan...
TETAPI...yang lebih memalukan apabila aku sendiri hampir melakukannya terhadap kawan baikku sendiri....diri tolonglah berubah ......TOLONGLAH.....

belajar untuk SETIA n MENGHORMATI...insyaALLLAH....





p/s: a sentence that i want to say to my beloved friend....n one more important things, I'M REALLY SORRY!!!!

Tuesday, November 15, 2011

rindunya SAYA!!!

as-slm  dan slm kasih sayang!!!!


lama sgt tak tulis dalam ruangan ini..rasa rindu pula....banyak sangat aktiviti yang telah berlaku tidak di 'up date' dalam ruangan istimewa ini....
jadi, kali ini cik muslimah ingin meng'up date' kan news yang berlaku sepanjang  0gos- november ini...


pada tarikh bulan oktober lepas cik muslimah telah menganjurkan satu bengkel iaitu 'bengkel ltihan kebakaran' untuk subjek major uni...letih???mmg letih dan penat...tapi dengan bantuan dan kejsama ahli kumpulan semua, bengkel ini telah selesai dijalankan dengan jayanya...alhamdullilah...




SEKADAR CORAT-CORET SEMASA BENGKEL....HAPPENING!!!!!=)..

pelajar2 a.k.a kawan2 tekun mndgr penerangan!!!!

ajk-ajk pelaksana...good job girls!!!=)

ajk-ajk pelaksana keseluruhan....terBAEKKK!!!

pose!!!jgn x pose!!!!
lepas penat anjurkan bengkel perlu take photo yer!!!hihik...

api!!api!!!!

Monday, July 11, 2011

RINDUUUUUU!!!!!!!!!!!!!!!!

as-slm sume....
muslimah's nagging:

rindu pulak rasenyer nak tulis kt blog nih....dh lame rasenyer tak update status...hihihi...ala-ala fesbuk pulak...=)...sekarang ni memang tengah cuti sem la...4 bulan cuti tanpa ptptn...memang haru...huhuhu....
 mula cuti bulan mei- la september...kira-kira lepas la raya...actually, dapat raye 2 minggu kat kg...syukur sangat sebab kalau ikut zaman matrikulasi sehinggalah tahun lepas memang cam aci tak raya jer...sebab cuti raya pun kira 2-3 hari jer...huh!!!!!alhamdulillah!!!

masuk uni bulan september nih dah masuk tahun ke-2...syukur alhamdulillah...dalam 2 semester yang dah lepas nih boleh bawak lagi course...course pun course mudah je...cuma sem depan agak risau sikit sebab minor amek biologi...memang risau, tapi macam biasalah, takde inisiatif langsung nak ulangkaji balik ape dah belajar masa matrikulasi dulu...hehehhe...tak berubah lagi rupanya diri nih...=)...

courses sastera + sains...rasa2 boleh blend together2?????hahaha...memang suka buat kerja giler...sebab dengan cara itulah baru hidup happy....mencabar diri...dah la major n minor subjek, course membaca...alamatnya, sem depan memang ber'chenta' dengan buku je lah...huhuhu....tapi weekend kena layan drama gak...dah tentunyer korea drama...cuti ni pun dah dapat investigate dah mangsa tuan drama korea untuk di ugut sem depan...hehehhe...

bulan ogos nih masuklah bulan barakat, bulan ramadan....tak sabar rasenyer nak tunggu bulan ramadan....heheh...setiap tahun memang tunggu bulan ramadan...dan yang paling bestnyer, tahun nih berpuasa bersama-sama famili...bestnyer...hehehhe...azam bulan ramadan nih nak betulkan bacaan Al-Quran dengan mak...semoga tercapai..amin..sekali dengan khatam Al-Quran dengan mak sekali...abah n a.isma konfimnyer pergi tadarus dengan orang kg...mak n muslimah je la tadarus kat rumah...moga dimakbulkan oleh ALLAH SWT....insyaALLAH...

k...sekian muslimah ber'nagging'...see next post..insyaALLAH!!!!!
as-slm..

Thursday, April 14, 2011

baharu!!!hihik...

as-slm....sbenarnyer nk cube font baru je....hiihihk...
x tw la jadi ke x...harap jdi la....=)

Saturday, April 9, 2011

JADUAL oh JADUAL!!!!!

as-slm...
muslimah's want 2 talk n share...=)


baru slesai wat jadual tuk sem dpan..dh slesai kew???hihii..
sbenarnyer lom g... cume tuk syarat register sem dpan dh lepas la...hihihi...bru register 14 jm kredit...tggl satu subjk je g, 3P..mmg laris la 3P ni..kalah kropok lekor makcik dpan kolej  2...hehe...hope lau x sempat ni, leh la ec mse mguu add/drop t...insyaAllah...sem ni dpt amek 18 jm krdt je...skali lg ec2 wat hal...leh uni kuarkn arhan diktator bagi amek ec2 mase sem 4 jew...brjanggut tggu la...even sem dpn dh sem 3 dh...tp mmg sush la lau benda 2  x setel g...igtkn x nak pk dh sem 4 ni bende ec 2 ...tp nmpak gayenyer kena pk lg la...huhuhu...

nk kongsi 2 jer...hehehe...
so skang ni gambate tuk final exam...n sy mmg x suke sbjek uni + sbjek pendidikan...mmg horror...=(..
but usaha tgge kejayan...hope dpt igt benda2 fakta 2 sblm exam t...insyaAllah...

k...see next post...insyaAllah!!!!!

Wednesday, April 6, 2011

POCO-POCO =HARAM!!!!

as-slm n hello u all...
musimah want 2 share n talk again...


kosmo hari ini membicarakan mengenai poco-poco...benarkah ia haram??benarkah ia adlh tarian kristian atau tarian upacara memuja...di sini terdapat sedikit perkongsian yang diambil dapd HALAQAH.NET...smoga ia membantu fhman kita dan tidaklah kita mengikut sesuatu dgn membuta tuli shja...insyaALLAH!!!

"         Rahsia Asal Usul Tarian Poco-poco.

    Alhamdulillah kerana kita semua masih bernafas lagi dgn keizinanNya. Saya ingin berkongsi dgn rakan-rakan semua tantang tarian poco-poco yang sedang hangat ditarikan oleh semua lapisan masyarakat, umumnya masyarakat kita yg beragama islam terutama suri-suri rumah dan badan-badan kerajaan ketika manghadiri kursus.

    Sebenarnya tarian poco-poco ini berasal dari Filipina bukannya dari Indonesia. Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka. Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya, yang membentuk salib.

    Mungkin kita tak perasan kerana kita suka mengikut-ikut sesuatu yg baru tanpa usul periksa. Inilah cara musuh-musuh islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama Hindu. cuma tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi. Marilah kita sama2 fikirkan.

Bukankah Nabi SAW dah pesan melalui sabdaan nya ;

“Man tasyabbaha bi qaumin fahua minhum”.

Bermaksud : Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka seseorang itu terdiri dari kalangan mereka) (iaitu kaum berkenaan)."

Hadis ini juga secara tidak langsung menggambarkan kepada kita bahawa umat Islam perlu kekal dengan identiti dan jatidiri mereka sebagai muslim. Mereka dilarang dari menyerupai golongan musyrikin disebabkan akidah seseorang muslim itu terangkum tiga dimensi iaitu perkataan, perbuatan dan pegangan.

    Saya dulu pernah terfikir, kenapa tarian itu dimulakan dari kiri? Dan apa jenis senaman ini? Relevankah tarian ini, yang kelihatan seperti tidak siuman?

    Saya menyeru kepada diri anda semua supaya mengambil inisiatif untuk tidak lagi ‘menarikan’ lagi tarian ini yang ternyata mensyirikkan Allah tanpa kita sedar. Dan paling utama memohon keampunan  daripada Allah S.W.T atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.

    Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan agar mengkaji secara terperinci tentang kesahihan perkara ini,asal usul dan kesannya kepada akidah umat Islam dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini,agar Umat Islam tidak berterusan di dalam kelalaian dan ‘keasyikkan’ menarikan tarian ini.




see next post..insyaALLAH...



Thursday, March 31, 2011

april FOOL or PEOPLE fool????

as-slm..
tiba2 ati trase  nk menulis smthg yg trjadi kt msyrkt yg serba pelupa ini...


APRIL FOOL!!!!
xtw la kenapa org2 kite = muslim sentiasa mahu mengikut budaya barat yg pastinya kita x tahu sejarah tiap peryaan itu..kesian umat islam sekarang...1 april je msti nk smbut april fool..msti nk kenakan org..kata mereka for joy...joy kepala hotak...benda x tahu, jgnlah ikut.. ni x mengikut je kerja..


so tuk lbh clear, meh kite tgk apa itu april fool n kenapa kita x boleh merayakannyer!!!


Tiap tanggal 1 April, ada saja orangterutama anak-anak mudayang merayakan hari tersebut dengan membuat aneka kejutan atau sesuatu keisengan. April Fools Day, demikian orang Barat menyebut hari tanggal 1 April atau lebih popular disebut sebagai April Mop. Namun tahukah Anda jika perayaan tersebut sesungguhnya berasal dari sejarah pembantaian tentara Salib terhadap Muslim Spanyol yang memang didahului dengan upaya penipuan? Inilah sejarahnya yang disalin kembali sebagiannya dari buku Valentine Day, Natal, Happy New Year, April Mop, Halloween: So What? (Rizki Ridyasmara, Pustaka Alkautsar, 2005)
SEJARAH APRIL MOP
Perayaan April Mop yang selalu diakhiri dengan kegembiraan dan kepuasan itu sesungguhnya berawal dari satu tragedi besar yang sangat menyedihkan dan memilukan. April Mop atau The Aprils Fool Day berawal dari satu episode sejarah Muslim Spanyol di tahun 1487 atau bertepatan dengan 892 H. Sebelum sampai pada tragedi tersebut, ada baiknya menengok sejarah Spanyol dahulu ketika masih di bawah kekuasaan Islam.
Sejak dibebaskan Islam pada abad ke-8 M oleh Panglima Thariq bin Ziyad, Spanyol berangsur-angsur tumbuh menjadi satu negeri yang makmur. Pasukan Islam tidak saja berhenti di Spanyol, namun terus melakukan pembebasan di negeri-negeri sekitar menuju Perancis. Perancis Selatan dengan mudah bisa dibebaskan. Kota Carcassone, Nimes, Bordeaux, Lyon, Poitou, Tours, dan sebagainya jatuh. Walau sangat kuat, pasukan Islam masih memberikan toleransi kepada suku Goth dan Navaro di daerah sebelah Barat yang berupa pegunungan.
Islam telah menerangi Spanyol. Karena sikap para penguasa Islam begitu baik dan rendah hati, maka banyak orang-orang Spanyol yang kemudian dengan tulus dan ikhlas memeluk Islam. Muslim Spanyol bukan hanya beragama Islam, namun mereka sungguh-sungguh mempraktekkan kehidupan secara Islami. Mereka tidak hanya membaca Al-Quran tapi juga bertingkah laku berdasarkan Al-Quran. Mereka selalu berkata tidak untuk musik, bir, pergaulan bebas, dan segala hal yang dilarang Islam. Keadaan tenteram seperti itu berlangsung hampir enam abad lamanya.
Selama itu pula kaum kafir yang masih ada di sekeliling Spanyol tanpa kenal lelah terus berupaya membersihkan Islam dari Spanyol, namun mereka selalu gagal. Telah beberapa kali dicoba tapi selalu tidak berhasil. Dikirimlah sejumlah mata-mata untuk mempelajari kelemahan umat Islam di Spanyol. Akhirnya mata-mata itu menemukan cara untuk menaklukkan Islam di Spanyol, yakni pertama-tama harus melemahkan iman mereka dulu dengan jalan serangan pemikiran dan budaya.
Maka mulailah secara diam-diam mereka mengirim alkohol dan rokok secara gratis ke dalam wilayah Spanyol. Musik diperdengarkan untuk membujuk kaum mudanya agar lebih suka bernyanyi dan menari ketimbang baca Quran. Mereka juga mengirim sejumlah ulama palsu yang kerjanya meniup-niupkan perpecahan di dalam tubuh umat Islam Spanyol. Lama-kelamaan upaya ini membuahkan hasil.
Akhirnya Spanyol jatuh dan bisa dikuasai pasukan Salib. Penyerangan oleh pasukan Salib benar-benar dilakukan dengan kejam tanpa mengenal peri kemanusiaan. Tidak hanya pasukan Islam yang idbantai, juga penduduk sipil, wanita, anak-anak kecil, orang-orang tua, semuanya dihabisi dengan sadis.
Satu persatu daerah di Spanyol jatuh, Granada adalah daerah terakhir yang ditaklukkan. Penduduk-penduduk Islam di Spanyol (juga disebut orang Moor) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentara-tentara Kristen terus mengejar mereka.
Ketika jalan-jalan sudah sepi, tinggal menyisakan ribuan mayat yang bergelimpangan bermandikan genangan darah, tentara Salib mengetahui bahwa banyak Muslim Granada yang masih bersembunyi di rumah-rumah. Dengan lantang tentara Salib itu meneriakkan pengumuman, bahwa para Muslim Granada bisa keluar dari rumah dengan aman dan diperbolehkan berlayar keluar dari Spanyol dengan membawa barang-barang keperluan mereka. Kapal-kapal yang akan membawa kalian keluar dari Spanyol sudah kami persiapkan di pelabuhan. Kami menjamin keselamatan kalian jika ingin keluar dari Spanyol, setelah ini maka kami tidak lagi memberikan jaminan! demikian bujuk tentara Salib.
Orang-orang Islam masih curiga dengan tawaran ini. Beberapa dari orang Islam diperbolehkan melihat sendiri kapal-kapal penumpang yang sudah dipersiapkan di pelabuhan. Setelah benar-benar melihat ada kapal yang sudah dipersiapkan, maka mereka segera bersiap untuk meninggalkan Granada bersama-sama menuju ke kapal-kapal tersebut. Mereka pun bersiap untuk berlayar.
Keesokan harinya, ribuan penduduk Muslim Granada yang keluar dari rumah-rumahnya dengan membawa seluruh barang-barang keperluannya beriringan jalan menuju pelabuhan. Beberapa orang Islam yang tidak mempercayai tentara Salib bertahan dan terus bersembunyi di rumah-rumahnya. Setelah ribuan umat Islam Spanyol berkumpul di pelabuhan, dengan cepat tentara Salib menggeledah rumah-rumah yang telah itinggalkan penghuninya. Lidah api terlihat menjilat-jilat angkasa ketika para tentara Salib itu membakari rumah-rumah tersebut bersama orang-orang Islam yang masih bertahan di dalamnya.
Sedang ribuan umat Islam yang tertahan di pelabuhan hanya bisa terpana ketika tentara Salib juga membakari kapal-kapal yang dikatakan akan mengangkut mereka keluar dari Spanyol. Kapal-kapal itu dengan cepat tenggelam. Ribuan umat Islam tidak bisa berbuat apa-apa karena sama sekali tidak bersenjata. Mereka juga kebanyakan terdiri dari para perempuan dan anak-anaknya yang masih kecil-kecil. Sedang tentara Salib itu telah mengepung mereka dengan pedang terhunus.
Dengan satu teriakan dari pemimpinnya, ribuan tentara Salib itu segera membantai dan menghabisi umat Islam Spanyol tanpa perasaan belas kasihan. Jerit tangis dan takbir membahana. Dengan buas tentara Salib terus membunuhi warga sipil yang sama sekali tidak berdaya.
Seluruh Muslim Spanyol di pelabuhan itu habis dibunuh dengan kejam. Darah menggenang di mana-mana. Laut yang biru telah berubah menjadi merah kehitam-hitaman. Tragedi ini bertepatan dengan tanggal 1 April. Inilah yang kemudian diperingati oleh dunia Kristen setiap tanggal 1 April sebagai April Mop (The Aprils Fool Day).
Bagi umat Islam April Mop tentu merupakan tragedi yang sangat menyedihkan. Hari di mana ribuan saudara-saudaranya seiman disembelih dan dibantai oleh tentara Salib di Granada, Spanyol. Sebab itu, adalah sangat tidak pantas jika ada orang Islam yang ikut-ikutan merayakan tradisi ini. Sebab dengan ikut merayakan April Mop, sesungguhnya orang-orang Islam itu ikut bergembira dan tertawa atas tragedi tersebut. Siapa pun orang Islam yang turut merayakan April Mop, maka ia sesungguhnya tengah merayakan ulang tahun pembunuhan massal ribuan saudara-saudaranya di Granada, Spanyol, beberapa abad silam.
Jadi, apakah anda termasuk orang yang merayakannya?
( Petikan dari http://abijay.wordpress.com/2008/06/25/sejarah-april-mop/ 

JADI amtlah tidak elok jika kita masih merayakan april fool yang terang-terangan hari menipu dan membodohkan umat islam sendiri..selain itu, inilah hari yang sepatutnya kita sedari bahawa kristian memang senantiasa ingin memperbodohkan dan memainkan umat islam...MAKA sedarlah wahai saudara ku sekalian...jgnlah kamu menyambut perayaan yg di pelopori oleh barat kerna sesungguhnya , apa sahaja dari barat itu adalah ingin menghancurkan umat islam sendiri....

SEMOGA kita sentiasa ditunjuki dan dihidayahi oleh Allah swt...insyaallah!!!
( sumber berita harian online )... 
SEE NEXT POST..insyaALLAH!!!




Loading...